A tüdőrák okozhat foltokat a bőrén?

Bár nem gyakori, a tüdőrák bőrelváltozásokat okozhat, beleértve a hiperpigmentációt is.

A hiperpigmentáció azt jelenti, hogy a bőr bizonyos részei sötétebbnek tűnnek, mint a természetes színe. Ez lapos barna, fekete, rózsaszín vagy vörös foltoknak vagy foltoknak tűnhet.

Előfordulhat a tüdőrák egy típusában, amelyet kissejtes tüdőráknak (SCLC) neveznek. Az SCLC a tüdőrák kevésbé gyakori típusa, amely kb 13 százalék a tüdőrákok.

Az SCLC-ben előforduló bőrelváltozások oka lehet egy másodlagos állapot, amelyet ectopiás adrenokortikotrop hormon (ACTH) szindrómának neveznek. Az ektopiás ACTH szindróma (EAS) a becslések szerint az SCLC-ben szenvedők 2-5 százalékánál fordul elő.

Olvasson tovább, ha többet szeretne megtudni az ACTH-ról, az SCLC-vel való kapcsolatáról, és arról, hogy mit jelenthet az Ön kilátásaira nézve.

Mi okozza a hiperpigmentációt a kissejtes tüdőrákban szenvedőknél?

A tüdőrák akkor fordul elő, amikor a tüdőben lévő egészséges sejtek gyorsan változnak, növekednek, és elváltozásokat vagy daganatokat képeznek.

Az SCLC-ben ezek a változások az idegsejtekben vagy a tüdejében található hormontermelő (endokrin) sejtekben fordulhatnak elő. Ez az oka annak, hogy az SCLC-t gyakran a neuroendokrin karcinóma egyik típusának tekintik. A „neuroendokrin” kifejezés az endokrin és az idegrendszer közötti kapcsolatokra utal.

A daganatból származó sejtek gyakran hormonokat bocsátanak ki a vérbe válaszul az idegrendszer stimulálására. A neuroendokrin daganatok túlzott mennyiségű ACTH-t termelhetnek.

A szervezet ACTH-t bocsát ki, hogy segítsen szabályozni a kortizol hormon szintjét. A kortizol az elsődleges stresszhormon. Szabályozza, hogy a szervezet hogyan alakítja át az ételt energiává, szabályozza a vérnyomást és a vércukorszintet, és befolyásolja a szervezet stresszre adott válaszait.

Egyéb tünetek mellett a túl sok ACTH a bőr elszíneződését okozhatja. A 2019-es kutatás szerint ez azért történik, mert az ACTH bizonyos bőrsejteket, úgynevezett melanocitákat melanin termelésére késztet. A melanin felelős a bőr pigmentációjáért.

A neuroendokrin daganatokból eredő másodlagos rendellenességek, mint például az EAS, paraneoplasztikus szindrómákként ismertek. Ezek összefüggésben lehetnek az immunrendszer daganatra adott atipikus válaszával.

Kutatások kimutatták, hogy a tüdőrák a leggyakoribb paraneoplasztikus szindrómákkal összefüggő rák. És az SCLC a tüdőrák leggyakoribb altípusa, amely paraneoplasztikus szindrómákkal társul.

Még mindig nem világos, hogy egyes SCLC-s betegek miért tapasztalnak hiperpigmentációt, mások miért nem. A genetika valószínűleg szerepet játszik 2012-es kutatás. Általánosságban elmondható, hogy az idősebb felnőtteknél nagyobb valószínűséggel alakulnak ki paraneoplasztikus szindrómák, mint például az EAS, mint a fiatalabbak.

Előfordul-e hiperpigmentáció nem-kissejtes tüdőrákban?

A paraneoplasztikus szindrómák, mint például az EAS, gyakrabban fordulnak elő SCLC-ben szenvedő betegeknél, mint a nem-kissejtes tüdőrákban (NSCLC) szenvedőkben.

Nagyon ritka a hiperpigmentáció az NSCLC-ben szenvedő betegeknél, mivel ez a rák nem neuroendokrin sejtekből származik. Volt azonban legalább egy esettanulmány A hiperpigmentáció az NSCLC leggyakoribb formája, az adenokarcinómában szenvedő betegeknél.

Egy közlemény szerint néhány esetben az acanthosis nigricans néven ismert állapotról is beszámoltak NSCLC-ben szenvedő betegeknél, beleértve a laphámsejtes tüdőrákot és az adenokarcinómát. 2016-os esettanulmány és a 2010-es esettanulmány, ill. Az Acanthosis nigricans bőrét sötét foltok jellemzik, vastag, bársonyos textúrával.

Hogyan kezeli vagy kezeli az elszíneződött bőrt SCLC-vel?

Az SCLC által okozott elszíneződött bőr vagy hiperpigmentáció kezelése magában foglalja magának a ráknak a kezelését.

Ha a rák még korai stádiumban van, orvosa műtétet javasolhat a daganat eltávolítására (reszekciójára). Orvosa kemoterápiát vagy különböző kemoterápiák kombinációját is javasolhatja.

Az ACTH szintjének csökkentésére gyógyszereket, például szteroidokat írhatnak fel. Orvosa ketokonazolt vagy mitotánt is felírhat a kortizolszint csökkentésére, egy 2020-as kutatási áttekintés alapján.

Mik a kilátások az SCLC-ben és a hiperpigmentációban szenvedő betegek számára?

Az SCLC-vel kapcsolatos EAS-t nehéz diagnosztizálni, és általában agresszívebb. Ez az állapot nem reagál olyan jól a kezelésekre, és az ilyen betegségben szenvedők nagyobb valószínűséggel kapnak fertőzést. Ezen okok miatt a kilátások gyakran rosszak.

Az ilyen állapotú emberek csak élhetnek 3-6 hónapig diagnózis után. Mégis volt legalább egy esettanulmány egy több hónappal tovább élő személy.

A korai felismerés fontos SCLC és EAS esetén. A korai felismerés javíthatja a kilátásokat azáltal, hogy daganat eltávolításához vagy gyógyszeres kezeléshez vezet az ACTH szintjének kezelésére. Ennek eredményeként a szindróma korai felismerése és kezelése javíthatja a túlélési arányt.

Milyen egyéb tünetekre kell figyelniük az SCLC-s betegeknek?

Ha SCLC-je van, az EAS egyéb tüneteire figyelni kell:

  • izomgyengeség
  • fogyás
  • anémia
  • magas vérnyomás
  • magas glükózszint (hiperglikémia)
  • alacsony káliumszint (hipokalémia)
  • alkalózis

Az EAS az ektópiás Cushing-szindróma (ECS) néven ismert állapothoz vezethet. Cushing-szindróma akkor fordul elő, ha a kortizolszint hosszú ideig magas marad.

Az ECS tünetei a következők:

  • megnövekedett hasi zsír
  • zsírgyűjtés a vállak között
  • hízás
  • izomgyengeség
  • mentális változások, például depresszió vagy szorongás
  • fejfájás
  • hangulatingadozás
  • fokozott szomjúság
  • impotencia (az erekció megtartásának képtelensége)

  • változások a menstruációs ciklusban

Gyakran Ismételt Kérdések

Íme a hiperpigmentációval és a tüdőrákkal kapcsolatos gyakori kérdésekre adott válaszok.

A bőrömön lévő foltok tüdőrák jelei lehetnek?

A bőrön lévő sötét foltok nem valószínű, hogy tüdőrák jelei lehetnek. Még akkor is, ha a tüdőrák átterjed (áttétet ad) a bőrre, ezek a bőráttétek általában csomókként jelennek meg, nem hiperpigmentációként.

A csomók kicsi, fájdalommentes csomók. Lehetnek kemények vagy gumiszerűek és pirosak, rózsaszínűek, kékek vagy feketék.

A bőrön lévő sötét foltok egyéb tünetek hiányában számos forrásból származhatnak, és a legtöbb nem ad okot aggodalomra. A napsugárzás és bizonyos gyógyszerek hiperpigmentációt okozhatnak.

Ha aggodalmát fejezi ki a bőrén lévő sötét foltok miatt, vagy a hiperpigmentáció mellett egyéb tüneteket is tapasztal, mindenképpen keressen fel egy orvost vagy bőrgyógyászt.

A kemoterápia okozhat bőrelszíneződést?

A kemoterápia a bőr és a körmök változásához vezethet Nemzeti Rákkutató Intézet. Ezek a változások a következőket tartalmazzák:

  • kiütések
  • szárazság
  • hólyagok
  • hámlás
  • vörösség
  • viszkető bőr
  • duzzanat

A bőr elszíneződését is tapasztalhatja, beleértve a hiperpigmentációt (sötét foltok) és a hipopigmentációt (világos foltok).

A bőr elszíneződése nagyjából 2-3 héttel a kemoterápiás kezelés megkezdése után jelentkezhet. A foltok általában néhány hónappal a kemoterápia után eltűnnek, mivel új bőrsejtek váltják fel a régieket.

A tüdőrák egyéb kezelései, például az immunterápia és a célzott terápiák szintén súlyos bőrkiütéseket, szárazságot és hiperpigmentációt okozhatnak. 2017-es tudományos irodalom áttekintése. Legalább egy szakértői értékelésre váró esetjelentésben az NSCLC kezelésére használt immunterápiás gyógyszer, a pembrolizumab (Keytruda) foltokat okozott a bőrön.

Van valami módszer a tüdőrák okozta bőrelszíneződés megelőzésére?

Nem lehet megelőzni az EAS által okozott bőrelszíneződést vagy hiperpigmentációt.

A dohányzás és a passzív dohányzás elkerülésével általánosságban segíthet megelőzni a tüdőrák kockázatát. Ha már dohányzik, a leszokás nagymértékben csökkentheti a tüdőrák kockázatát.

A tüdőrák, különösen az SCLC, ritka esetekben bőrelszíneződést okozhat. Ennek oka az EAS néven ismert másodlagos állapot. Az EAS-szal rendelkező SCLC rossz kilátásokkal rendelkezik.

A tüdőrák egyes kezelései bőrelszíneződést és egyéb bőrelváltozásokat is okozhatnak.

Ha tüdőrákos diagnózist kapott, és bármilyen atipikus bőrelváltozást észlel, fontos, hogy azonnal forduljon orvosához.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.