Mit kell tudni a gyógyszer által kiváltott trombocitopéniáról

Egyes gyógyszerek alacsony vérlemezkeszámot okozhatnak, ami túlzott vérzéshez vezethet. A heparin a leggyakoribb ok, de az olyan gyakori gyógyszerek, mint az acetaminofen és egyes antibiotikumok is okozhatnak thrombocytopeniát.

Thrombocytopenia akkor fordul elő, ha alacsony a vérlemezkék száma a vérben. A vérlemezkék olyan vérsejtek, amelyek elősegítik a véralvadást vagy lassítják a vérzést.

A gyógyszer okozta thrombocytopenia bizonyos gyógyszerek hatására alacsony vérlemezkeszámot okoz. Bizonyos ételek vagy italok fogyasztása is kiválthatja az állapotot.

Az ilyen típusú thrombocytopenia általában súlyos, és azonnali kezelés nélkül halálos is lehet. Olvassa el, hogy megtudja, mely gyógyszerek okozhatnak thrombocytopeniát, milyen tünetekre kell figyelni, és hogyan diagnosztizálhatják és kezelhetik az orvosok.

Milyen gyógyszerek okozhatnak thrombocytopeniát?

Tudományos bizonyítékok arra utalnak, hogy számos gyógyszer nagy valószínűséggel okoz gyógyszer okozta thrombocytopeniát. Tartalmazzák:

  • abciximab, egy vérhígító, amely segít lelassítani a véralvadási folyamatot

  • acetaminofen (Tylenol), egy fájdalomcsillapító, amely szintén csökkenti a lázat

  • heparinegy véralvadásgátló, amelynek célja, hogy lassítsa a véralvadást az erekben
  • metildopavérnyomáscsökkentő gyógyszer
  • kinidina szabálytalan szívverés és a malária kezelésére szolgáló gyógyszer
  • kinin, egy parazitaellenes gyógyszer, amely malária kezelésére szolgál

  • rifampin, egy antibiotikum, amelyet az orvosok más gyógyszerekkel együtt használnak a tuberkulózis kezelésére

A kutatások azt sugallják, hogy néhány más gyógyszer is okozhat gyógyszer okozta thrombocytopeniát, beleértve:

  • karbamazepingörcsoldó gyógyszer, amely görcsrohamok és bipoláris zavarok kezelésére szolgál
  • cimetidin, egy antihisztamin, amelyet az emberek gyomorsavcsökkentőként használnak a gyomorfekély kezelésében
  • diklofenakegy nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszer (NSAID) az ízületi gyulladás és a migrén okozta fájdalom kezelésére
  • Az efalizumab, az autoimmun betegségek, például a pikkelysömör kezelésében hasznos biológiai gyógyszer
  • trimetoprim-szulfametoxazolfertőzések kezelésére szolgáló antibiotikum
  • vankomicin, egy antibiotikum, amelyet az orvosok gyakran használnak a meticillinrezisztens Staphylococcus aureus kezelésére

Mik a gyógyszer okozta thrombocytopenia tünetei?

A gyógyszer okozta thrombocytopenia tünetei, amelyekre figyelni kell, a következők:

  • vérzés olyan helyeken, ahol általában nem vérzik
  • kis vágások vagy karcolások miatti vérzés, amelyek nem gyógyulnak túl gyorsan
  • a szokásosnál gyakoribb orrvérzés
  • fogmosás közben vérzik az ínyéből
  • a szokásosnál könnyebben keletkezik zúzódás

  • vörös foltok kialakulása a bőrön (petechiák)
  • elszíneződött foltok kialakulása a bőrön (purpura)
  • vér van a vizeletében
  • vér van a székletében
  • vér van a spermájában vagy hüvelyváladékban

Azonnal kérjen orvosi segítséget, ha a kábítószer okozta thrombocytopenia bármely tünete egy hétnél tovább fennáll, vagy ha bármilyen sürgősségi tünetet észlel. Ezek tartalmazza:

  • vérzés, amely még kötéssel vagy nyomással sem áll el
  • rendkívüli fáradtság
  • eszméletvesztés (szinkópe)

Hogyan diagnosztizálják az orvosok a gyógyszer okozta thrombocytopeniát?

Néhány diagnosztikai eszköz és technika, amelyet az orvosok használhatnak a gyógyszer okozta thrombocytopenia diagnosztizálására, a következők:

  • vérvizsgálatok az alacsony vérlemezkeszint és a vérsejtek, például a vörösvértestek vagy a fehérvérsejtek egyéb szabálytalan szintjének ellenőrzésére

  • fizikális vizsgálat a thrombocytopenia egyéb jeleinek ellenőrzésére, mint például a lép megnagyobbodása (splenomegalia) vagy a túlzott vérzés jelei
  • minden olyan gyógyszer eltávolítása a kezelési tervből, amely thrombocytopeniát okozhat

Mi a gyógyszer okozta thrombocytopenia kezelése?

A gyógyszer okozta thrombocytopenia első vonalbeli kezelése az azt okozó gyógyszer azonnali leállítása.

Lehetséges, hogy abba kell hagynia más olyan gyógyszerek szedését is, amelyek thrombocytopeniát válthattak ki azáltal, hogy kölcsönhatásba léptek az állapotot kiváltó gyógyszerrel.

Kezelőorvosa javasolhatja, hogy egy meghatározott sorrendben hagyja abba a gyógyszerek szedését, hogy nyomon tudja követni, hogyan változnak a tünetei az egyes gyógyszerek abbahagyása után.

Vérvizsgálatot is rendelhetnek az egyes gyógyszerek leállítása előtt és után, hogy ellenőrizzék, hogyan reagál a vérlemezkeszáma.

Ha a gyógyszert egy másik krónikus vagy súlyos tünetekkel járó állapot, például magas vérnyomás vagy cukorbetegség kezelésére vagy szabályozására szedi, kezelőorvosa valószínűleg másik gyógyszert fog felírni vagy javasolni, amely képes szabályozni a tüneteket.

Milyen kilátások vannak a gyógyszer okozta thrombocytopeniában szenvedőknek?

A legtöbb esetben a gyógyszer okozta thrombocytopenia belül megszűnik 2-5 nap miután abbahagyta az azt kiváltó gyógyszert.

Bonyolultabb vagy súlyosabb esetekben hetekbe telhet, amíg a vérlemezkeszám visszatér a tipikus szintre.

Ez az állapot azonnali kezelés nélkül életveszélyes lehet. Súlyos lehet az is, ha több gyógyszer közötti kölcsönhatások összetett sorozata váltja ki az állapotot.

Mi okozhat még thrombocytopeniát?

A thrombocytopenia egyéb lehetséges okai a következők:

  • a lépe nem szabadul meg megfelelően a vérlemezkéktől
  • a csontvelője nem termel elegendő vérlemezkét (aplasztikus anémia)
  • a vérlemezkék tönkretétele egy autoimmun állapot miatt
  • túl sok alkoholt iszik
  • vegyi anyagoknak, például arzénnek és peszticideknek való kitettség
  • vérrákja, például leukémia
  • autoimmun betegségben szenved, például lupusz
  • súlyos bakteriális vagy vírusos fertőzések kialakulása
  • terhesség (terhességi thrombocytopenia)
  • olyan sebészeti eszközökkel való érintkezés, amelyek elpusztíthatják a vérlemezkéket
Ez hasznos volt?

Gyakran Ismételt Kérdések

Íme néhány a kábítószer okozta thrombocytopeniával kapcsolatos leggyakrabban feltett kérdések közül.

Mi a gyógyszer okozta thrombocytopenia leggyakoribb oka?

A heparin az leggyakoribb gyógyszer okozta thrombocytopenia oka.

Milyen vegyszerek okozhatnak thrombocytopeniát?

Egyéb, ismerten trombocitopéniát okozó vegyszerek közé tartoznak a kemoterápiás gyógyszerek, alfa interferon (májbetegség kezelésére) és etanollal.

Milyen gyógyszerek okoznak magas vérlemezkeszámot?

Az NSAID-ok gyakori gyógyszerek, amelyekről ismert, hogy magas vérlemezkeszámot okoznak. Az ízületi fájdalmak enyhítésére szolgáló kortikoszteroidok, gyakran injekciók formájában, szintén növelhetik a vérlemezkeszámot.

Egyéb gyógyszerek, amelyek magas vérlemezkeszámot okozhatnak, közé tartozik az epinefrin hormon, valamint az azaktám és a ceftazidim antibiotikumok.

Számos gyógyszer, különösen a heparin, okozhat thrombocytopeniát. Ez veszélyesen alacsony vérlemezkeszám.

Azonnal kérjen orvosi segítséget, ha az alacsony vérlemezkeszám bármilyen tünete van, különösen akkor, ha egy vagy több olyan gyógyszert szed, amelyről ismert, hogy kábítószer-tartalmú thrombocytopeniát okoz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *